מתי ואיך ניתן לפטר עובד שנקרא לשירות מילואים?

מתי ואיך ניתן לפטר עובד שנקרא לשירות מילואים?

במסגרת צו הרחבה להסכם קיבוצי בעניין משרתי המילואים ובני זוגם שנחתם באפריל 2024, חלו שינויים בזכויותיהם וחובותיהם של המעסיקים והמילואימניקים.
צו זה נועד להגן על זכויותיהם של המילואימניקים ובני זוגם ולאפשר להם להתמודד בצורה טובה יותר עם ההשלכות הכלכליות והמשפחתיות של שירות המילואים.

במאמר זה נסקור את ההשפעות המרכזיות של הצו על המעסיקים והמילואימניקים, ונפרט את התנאים למימוש ימי היעדרות בתשלום וצבירת חופשה שנתית.

השפעת הצו על המעסיקים

הגנה מפני פיטורים

אחת ההשפעות המרכזיות של הצו על המעסיקים היא ההגנה מפני פיטורים של משרתי מילואים.

לפי החוק אין לפטר עובד שיצא למילואים במשך 30 יום לאחר סיום המילואים.

לפי הצו, מעסיק אינו יכול לפטר עובד ששירת במילואים במשך 60 ימים או יותר, במשך 30 ימים נוספים לאחר תום השירות, כלומר סה"כ 60 ימים מתום תקופת שירות המילואים.
אם המעסיק לא מוכן לחכות תקופה זו יש לקבל אישור מיוחד מוועדת הפיקוח. (התייחסות רחבה יותר לועדת הפיקוח בהמשך המאמר)

תשלום ימי היעדרות לבן/בת זוג

המעסיקים מחויבים לשלם ימי היעדרות לבן/בת זוג של משרת מילואים בהתאם למספר ימי המילואים המצטברים של בן/בת הזוג, ובתקופה בה בן הזוג משרת במילואים.

בן/בת זוג של משרת מילואים נחשב מי שהוא בן זוג של משרת במילואים וכן הורה לילד עד גיל 14 או לילד עד גיל 18 החולה במחלה ממארת או מטופל דיאליזה, או שבהשגחתם וטיפולם הבלעדי קרוב שהוא אדם עם מוגבלות, או שלו או לבן זוגו הורה חולה בהגדרתו בחוק דמי מחלה.

מספר ימי ההיעדרות בתשלום הינו כדלקמן:

ימי מילואים מצטברים במהלך תקופת ההסכם: תוספת ימי היעדרות בתשלום לבן הזוג:
עד 30 0
31-60 2
61-90 4
91-120 6
121 ומעלה 8

 

ההיעדרות בתשלום הינה אך ורק בתקופת ההסכם (31/12/2024), ובתקופת המילואים עצמם, ואינה ניתנת לצבירה או לפדיון.

ניתן לממשה גם כהיעדרות על בסיס שעות, ולאו דווקא ימים שלמים.

ערך התשלום הינו כמו תשלום בגין ימי החופשה, גם אם נלקחה לצורך מחלת בן משפחה.

מספר ימי ההיעדרות לבן זוג של משרת במילואים שלזכותו ימי חופשה של 35 ימים ומעלה – יעמוד על מחצית מהמכסה, והוא יהיה זכאי לנצלם רק בגין ימי מחלה של ילד, אדם עם מוגבלות או הורה חולה.

במקרה של ניצול הימים בגין מחלה – חובה להמציא אישורי מחלה.

 

תנאים למימוש ימי היעדרות בתשלום לבן/בת זוג של משרת מילואים

הימים ניתנים לניצול במצבים הבאים, ותוך התחשבות עם צרכי העבודה

      • מחלת ילד עד גיל 14 או ילד עד גיל 18 החולה במחלה ממארת או נזקק לטיפולי דיאליזה.
      • טיפול בקרוב משפחה עם מוגבלות.
      • טיפול בהורה חולה.
      • הארכת חופשת הלידה של בן הזוג
      • טיפול והשגחה בילד.
      • ה היעדרות הנדרשת עקב היציאה לשירות המילואים הפעיל של בן הזוג, לצורך סידורים הכרחיים לניהול ותחזוקת משק הבית, שניתן לבצעם רק בשעות העבודה
      •  היעדרויות אחרות – בתיאום עם המעסיק.

צבירת חופשה שנתית כידוע, סעיף 7 לחוק חופשה שנתית אוסר על צבירת ימי חופשה משנה לשנה, אלא רק בהסכמת המעסיק, ולאחר שניצל לפחות שבעה ימי חופשה באותה השנה.

עם זאת, מכוח צו ההרחבה, עובדים ששרתו במילואים רשאים לצבור את יתרת ימי החופשה השנתית ולהעבירם לשנתיים הבאות, גם ללא הסכמת המעסיק, אם מתקיימים אחד או יותר מהתנאים הבאים:

  • המעסיק לא נתן חופשה לעובד והעובד נעדר בשל שירות מילואים לפי חוק שירות המילואים, התשס"ח- 2008- לפחות חמישה ימים רצופים.
  • העובד נעדר מעבודתו או לא ביצע אותה בשל הנסיבות המפורטות בסעיף 2 לחוק הגנה על עובדים בשעת חירום.
  • העובד נקרא לשירות עבודה או שהועסק במקום עבודה שניתן לו אישור למפעל חיוני או מפעל לשירותים קיומיים בהתאם לחוק שירות עבודה בשעת־חירום, התשכ"ז – 1967.
  • המעסיק העסיק עובד לפי היתר העסקה בהתאם לסעיף 11 לחוק שעות עבודה ומנוחה, התשי"א1951- או היתר לפי סעיף 25 (ב) או סעיף 26 (ב) לחוק עבודת הנוער, התשי"ג,1953- שניתנו או תוקנו בשל מצב החירום.

 

לסיכום –

אם אין לכם ברירה ואתם צריכים לפטר עובד שהיה בשירות מילואים – אם זה במשך 30 הימים הראשונים שאחרי המילואים – יש לפנות לוועדת התעסוקה במשרד הביטחון.

אם הפיטורים אחרי 30 ימים מסיום השירות, והעובד שירת 60 ימים ויותר יש לפנות לוועדת הפיקוח  באמצעות דוא"ל  VaadatPikuachMiluim@labor.gov.il

על פי צו הרחבה ועדת הפיקוח יכולה לאשר פיטורים מטעמים מיוחדים שהביא בפניה המעסיק, ואם הוכיח המעסיק שהפיטורים אינם בשל  שירות המילואים.

התשובה תינתן תוך 14 יום מקבלת תשובת העובד.

לבן זוג של עובד בשירות מילואים – מגיעים ימי היעדרות בשכר מעבר למגיע לו כרגיל, וזאת בגין שירות המילואים של בן זוגו לצורך טיפול בילד או בן משפחה חולה או לצורך סידור עניינים אחרים שאינם סובלים דיחוי ולא ניתן לבצעם שלא בשעות העבודה.


צו הרחבה המלא ילקוט הפרסומים (1)

דילוג לתוכן